Stage in het tweede leerjaar - 't Schoolke Ophasselt
Nieuw academiejaar- nieuwe stages
Hier ben ik weer, met glans geslaagd voor mijn eerste jaar in de opleiding leerkracht lager onderwijs en helemaal klaar voor het tweede jaar! Ik begon met veel moed en enthousiasme het tweede jaar van de opleiding en zocht in de voorbije zomervakantie alvast mijn stageplaatsen voor dit schooljaar.
Zo sta ik in het eerste semester in een tweede leerjaar in de buurt, in Ophasselt. Ik had er heel veel zin in! Ik ging al een paar keer op bezoek in deze gezellige klas om het klasgebeuren te observeren.
In het eerste semester volgt er een grote uitdaging. We moeten thematisch aan de slag in onze actieve stage en dit een volledige week! We nemen een volledige week van 's morgens tot 's avonds de klas over en werk drie namiddagen in thema. Om dit thema op te starten werd van ons verwacht een brainstorm uit te voeren met de leerlingen, dit deed ik dan ook vandaag. Ik merkte vandaag dat de leerlingen uit het tweede leerjaar nog heel jong zijn en je ze als leerkracht nog veel moet sturen, dit wordt zeker een uitdaging!
Brainstorm 'sporen'
Op de eerste observatiedagen leerde ik het tweede leerjaar in Ophasselt al een beetje kennen. Een slimme, toffe klas met 22 leerlingen. Het is een klein dorpsschooltje met gezellige leerkrachten.
Vandaag diende ik een brainstorm uit te voeren met de leerlingen rond ons thema voor de thematische stage in november. Deze stage zal rond het thema 'sporen' gaan. Op de hogeschool zijn we ons volop aan het verdiepen in ons gekozen thema en werken we dit stap per stap uit. Toch weet ik dat er nog veel werk aan is en ben ik toch wel nerveus hiervoor.
De brainstorm verliep redelijk goed. Een tweede leerjaar denkt natuurlijk nog een beetje oppervlakkig wat het voor mij niet makkelijker maakt. Ik kreeg voldoende informatie maar toch niet echt wat ik er van verwacht had.
We deden eerst een losse brainstorm over 'sporen', waar denken de leerlingen aan? Nadien gingen ze materialen bekijken en een video rond sporen die nog meer vragen en ideeën bij hen oproept. Dit werd dan verder aangevuld op de brainstorm in een andere kleur. Het was wel interessant maar ik had er meer van verwacht. Ik ga nog eens goed nadenken over de antwoorden die ik kreeg en wat ik uiteindelijk met de leerlingen wil doen. Ik neem mee dat er veel interesse was in het dagboek! Bekijk gerust de foto's hieronder van de brainstorm die ik met de leerlingen deed.