Nieuwe school, nieuwe leerlingen, nieuwe lessen
Het tweede semester is begonnen, dat wil zeggen: voorbereiden op de effectieve, actieve stage. Ik ging al reeds 3 dagen op bezoek in De Groene Poort in Sint-Maria-Oudenhove, wat een heel eindje dichter is dan de school in Anderlecht. Ik ging al anderhalve dag observeren in het 4e leerjaar. Het is een klein en homogeen klasje wat ik wel positief vind. Tijdens deze observatiedagen probeerde ik mijn fiche over de beginsituatie zo goed mogelijk in te vullen. Ik had ook al enkele gesprekken met juf Margot waarbij we nog verder praktische zaken bespraken over de klas en de gewoontes. De tweede observatiedag deed ik een korte kennismakingsactiviteit met de leerlingen waarbij ze heel enthousiast waren.
Vandaag mocht ik voor het eerst twee oefenlesjes geven in deze toffe klas. Mijn eerste les was een les wiskunde waarbij ik de leerlingen aanleerde wat oppervlakte was en hoe je deze moet berekenen aan de hand van ruitjes. Ik merkte dat ik een wiskundeles geven nog niet zo simpel vond. Er is veel differentiatie op vlak van de snelheid van de kinderen. Aangezien de diverse snelheden ging ik iets over tijd, ik weet dat ik hieraan moet werken (leerdoel 2). Maar ik kreeg wel goede feedback op het einde van deze les, de juf was tevreden.

De tweede les die ik dan in de namiddag gaf was een les spelling met ei en ij. We maakten oefeningen in het werkboek en als afsluiter had ik een Tik Tak Boom voorzien aangepast aan de les ei en ij. Via een app ging er een tikkende tijdsbom af en ondertussen verschenen er zinnetjes op bord waarin de leerlingen de korte of lange ij mondeling moesten invullen. Wie fout was moest er nog eentje doen en wanneer de bom afging was deze leerling verloren. Ze vonden dit super leuk en waren heel erg enthousiast. Op het einde kwam er een meisje bij mij die zei dat het een super toffe les was, daar doen we het toch voor :)
Ik kreeg goede feedback voor deze lessen en veel positieve commentaar. Een werkpuntje is dat ik de tijd beter in de gaten moet houden en dat merk ik zelf ook, ik vind het nog zeer moeilijk om de tijd van een les in te schatten. Maar daar zal ik zeker aan werken en door meer lessen te geven kan ik dit beter ervaren.