Nieuwe klas - het derde leerjaar
Na een drukke week stage in het vierde leerjaar, stond ik vandaag opnieuw in dit gezellige schooltje maar een jaartje lager. Mijn volgende actieve stage zal doorgaan in deze klas, het derde leerjaar.
Na het stagelopen in een heel homogene klas, ga ik nu naar een klas die heel heterogeen en divers is. Een nieuwe uitdaging dus!
Normaal zou ik 30 maart de eerste observatiedag lopen maar aangezien er weer nieuwe coronamaatregelen zijn, gaan de lagere school dicht. Vandaar dat we last minute nog vandaag op stage gingen.
Ik merkte tijdens deze observatiedag dat de leerlingen uit deze klas zich een pak jonger gedragen dan de leerlingen die ik in het vierde leerjaar had. Ook zijn er veel niveauverschillen en is er bijvoorbeeld een jongen met autisme. Dit zijn allemaal factoren waarmee ik rekening zal moeten houden tijdens mijn stage. Wat mij ook opviel is dat deze klas vaak heel rumoerig is, de leerlingen kunnen heel moeilijk stilzitten en de concentratie is niet lang aanwezig.
In het derde leerjaar staan twee juffen die halftijds werken, ze heten beide juf Sofie. Dit maakt het zowel voor deze klas als voor mij niet makkelijker. Maar ik merk dat de leerlingen hier wel al aan gewend zijn. Ook is er vaak een extra zorgjuf aanwezig in de klas, juf Katrien. Zij begeleidt drie leerlingen uit deze klas bij bijvoorbeeld lessen wiskunde en taal.
Ik deed ook buiten een kennismakingsspelletje met de leerlingen vandaag, op die manier leerde ik ze nog iets beter kennen. Ik had thuis een kennismakingsspel gemaakt met ijsstokjes waarop ik specialere vragen schreef. Geen standaard kennismakingsvragen maar unieke vragen zoals: 'Je bent een volledige dag buiten, wat doe je allemaal?'
Aangezien het de laatste dag voor de vakantie was, kwam de Paashaas ook langs om de leerlingen chocolade-eitjes te geven. De leerlingen moesten een volledige tocht afleggen en vonden uiteindelijk zo de Paashaas. Hier mochten ze op zoek naar paaseitjes.
Het was een interessante observatiedag.