Eerste activiteiten in de stageklas
Donderdag 26 november gingen we onze allereerste activiteiten uitvoeren in de klas. Ik ging samen met Elena twee bewegingstussendoortjes doen. Emilie ging een stukje voorlezen uit een boek van Sinterklaas. Junior en Charlotte deze spelend leren voor het vak wiskunde. We stonden dus voor de eerste keer echt vooraan aan het bord en mochten onze activiteiten aan de leerlingen uitleggen.
Als eerste bewegingstussendoortje deden we Just Dance met de leerlingen. Ze vonden dit echt super leuk en waren dan ook heel erg enthousiast. Natuurlijk waren er ook enkele die dit minder zagen zitten maar zij keken wel graag naar de rest. Zeker wanneer het liedje 'Jerusalema' op het bord kwam, waren ze heel erg gemotiveerd om mee te doen. Dit was zeer fijn om te zien.
De leerlingen hebben elk een dagboekje, dit is eigenlijk een A3-schriftje maar de helft hiervan, ze zijn telkens in twee geknipt. Hier is een gaatje in gemaakt waar de leerlingen een slotje aan kunnen hangen. Ze schrijven hier af en toe in wanneer ze vrije tijd hebben. De leerlingen kregen die allemaal van juf Martine (directrice).
Het voorlezen bij Emilie en de maaltafelbingo bij Charlotte en Junior ging ook goed, de leerlingen waren zeer blij dat wij als stagiaires eens zorgden voor iets anders tijdens de lessen. De gaven ons heel veel knuffels en lachten naar ons.
Ook konden we de beginsituatie van deze klas nog verder aanvullen met behulp van de informatie die we kregen van de leerkrachten.
Ik vond de les wiskunde over kloklezen en hoeken heel interessant. Elke keer wanneer de leerlingen wiskunde hebben, doen ze eerst 5-10 minuutjes klok lezen. De juf zet een tijdstip (uur, halfuur, kwartier) op haar grote klok en de leerlingen zeggen hoe laat het is. Daarna zegt de juf een tijdstip en heeft elke leerling een klein klokje waarop ze dit uur aanduiden. Bij de les over hoeken had de juf zwaaihoeken gemaakt. Ze lamineerde stroken papier en hing 2 stroken aan elkaar met een splitpennetje. Zo konden de leerlingen hiermee een scherpe, rechte en stompe hoek maken en laten zien aan de juf of ze het begrepen. Dit zijn tips die ik zeker meeneem naar de toekomst.