Allereerste keer stage
Dinsdag 24 november gingen we voor de tweede keer naar onze stageschool in De Groene Poort, Anderlecht. Deze keer was het voor echt, we gingen voor de eerste keer echt in aanraking komen met de leerlingen uit het derde leerjaar. We mochten observeren maar ook participeren. Nadien deden we kennismakingsspelletjes met de leerlingen. We leerden onze stageklas wat beter kennen en gingen ook al goed oefenen op hun namen.
Voor het eerste kennismakingsspel hadden we een soort paspoort gemaakt voor de leerlingen (zie foto hieronder). Die kregen ze dan en mochten ze invullen. Hierop stonden dingen zoals: Hobby's, afkomst, naam, enzovoort. Wanneer ze dit hadden ingevuld gingen al deze paspoorten in een zak samen met die van de juffen en meester. We haalden er telkens eentje uit en lazen het voor zonder de naam te zeggen. De andere leerlingen mochten raden wiens paspoort dit was. Zo leerden zij ons ook een beetje beter kennen en nadien mochten ze ons vragen stellen.
Enkele spelletjes die we deden waren 'Ik ben uniek in...' De leerlingen zaten neer in een cirkel en vertellen iets over zichzelf waarin ze uniek zijn. Wanneer de leerling echt uniek is hierin is hij normaal gezien de enige leerling die mag rechtstaan want wanneer een ander kindje deze eigenschap ook heeft, mag deze leerling ook gaan rechtstaan.
Bij het tweede spel wat we speelden riepen de leerlingen één voor één hun naam en deden hier een bijpassende beweging bij. Iedereen herhaalde de naam en deed deze beweging na. Zo gingen we de cirkel rond en natuurlijk deden wijzelf ook mee. Deze spelletjes uitleggen en de leerlingen stilhouden lukte wel, ik ben dit wel al gewoon door kampen te geven aan kleuters.
Ook kregen we een document met de beginsituatie van de school en de klas. Dit probeerden we in te vullen aan de hand van onze observaties. Juf Zady en juf Wendy hielpen ons hier heel erg mee. Daarna observeerden we ook eens de speeltijd en deelden we verdere informatie met de stagementoren.
We hebben heel veel geluk met onze mentoren. Deze school doet aan co-teaching waardoor we eigenlijk beoordeeld worden door twee leerkrachten en onze lessen dus ook altijd tweemaal zullen geven. De ene juf is net afgestudeerd, ook aan Odisee Brussel wat een heel groot voordeel voor ons is. De andere juf is iemand met al veel ervaring en waaraan we dus ook veel vragen kunnen stellen.
Wat mij heel erg opvalt tijdens deze observaties is dat alle leerlingen verschillend zijn, ook is er een heel grote diversiteit in culturen en in rijkdom, dit zie je heel snel. Hier moet je dus ook ten alle tijden rekening mee houden en je moet flexibel zijn.
De dagen op de stageschool vliegen echt voorbij, het was een supertoffe dag met veel liefde van de leerlingen.